הטרואר הישראלי גדוש יקבים. כל קפיצה לחו"ל מזכירה כמה האוכל בישראל מנצח בענק – וגם ביין שילווה את כל הטוב הזה, אנחנו לא רעים בכלל. בתוך שפע היקבים הישראלי נוצרה בו דיכוטומיה מעניינת בין יקבי בוטיק, שלרוב נותרים מנת חלקם של יודעי ח"ן וחך, והעשייה בהם מעט נסיונית ואוונגרדית – לבין היקבים המסחריים והגדולים שכולנו מכירים מהמדפים, משולחנות שישי וחג, ומחברים שתמיד מחזיקים כמה בקבוקים קבועים בבית, והיין בהם נתפס די סטנדרטי במקרה הטוב.
כשהגענו ליקב רקנאטי, אחד היקבים הידועים והמבוססים, גילינו יצרן מפתיע שמתוך עשיה ובאפס מאמץ, מצליח לשבור את הדיכוטומיה. המשימה שלנו הייתה לעזור לרקנאטי לאגד את ארסנל היכולות, התפיסות, העשייה והייחוד האמיתי שלהם, לכדי מותג בעל סיפור מחייב וברור, שיטה קוהרנטית – וכמובן, שפה ויזואלית שתאפשר ליקב להעלות מודעות ולהתבלט (חוץ מזה, אנחנו יודעים שאתם קונים בקבוקים עם תוויות יפות – גם אנחנו!).
עבודת האסטרטגיה נפתחה במחקר צרכנים. גילינו שהמודעות לרקנאטי נמוכה, ועל אף שמדובר ביקב בוטיקי בסקייל מסחרי, סימני ההיכר שלו לגמרי חולפים ללקוחות מעל לפקק. ובכלל, עלה מהמחקר שבקטגוריית היין בארץ קשה להתבדל, משום ש"איכות" היא הסיפור הנפוץ – וגם רקנאטי דבקו בסיפור של מצוינות. במהלך העבודה המשותפת עם היקב, גילינו שהוא הרבה יותר מזה: הוא מאזן יוקרה ויומיומיות נעימה; זנים מסקרנים לצד נפוצים; תעוזה וטעם רווח; ובקיצור: מסחריות לצד בוטיקיות.
מצד אחד, סט יכולות מרשים – ומצד שני: מקרה קלאסי של "תפסת מרובה". היקב שייך למשפחת רקנאטי וחבר למפיצי היין "שקד", כך שהעוצמה העסקית ניכרת בו ובתוצריו; אבל המאזן העדין בין מסחרי לבוטיקי מתערער כשנכנסים לתמונה גודל, פאר ומגוון רחב ונטול מיקוד. לכן, מהות המותג החדשה היא "דיוק מתוך שפע": היכולת לברור, להתנסות, להעז ולדייק מתוך עושר ומגוון.
בבסיס השפה הוויזואלית החדשה של רקנאטי עומד הטרליס: המרקר הסומטי המוכר של היקב, שעבר חידוש מעודן ומשמש אלמנט מרכזי לכל הגרידים והתוויות, בפאלטה בצבעי שחור, לבן וזהב. בשלב הבא עיצבנו איורים עדינים שנוגעים לעולם היין: טרואר, צמחייה, פירות וכו'. השפה האיורית מבוססת טרליס מלווה את מותג רקנאטי ברוב נקודות המגע – אבל המשימה העיקרית שלנו, מעבר לשפה ויזואלית, הייתה לעזור לרקנאטי לחדד את היררכיית המותג שלה. בתהליך האסטרטגיה נקבעו שתי סדרות יין עיקריות: Atelier, הסדרה הבוטיקית, הייחודית והיוקרתית; ו-Domaine, הסדרה הנגישה שכיף לשתות ביומיום.
בכל אחת מהן הטרליס מככב, וזורח קצת אחרת. בסדרת ה-Domaine הלכנו על פאלטה של צבעי בסיס שכבר קיימים בסדרות של רקנאטי, כהים ובהירים, ושלמים, ללא גרדיינטים, כשהטרליס משתלב בגריד התווית. בסדרת ה-Atelier, כל תווית היא פיס ייחודי, על רקע צבעי הבסיס – שחור, לבן וזהב. הן מורכבות כולן מאיורים מבוססי טרליס, בצבעוניות חופשית, כאשר עולם התוכן תמיד נגזר מתהליך ייצור היין וחוויית השתייה. בימים אלה היקב מצא עצמו בקו הראשון למלחמה, ועדיין ממשיך ליצור, לתמוך בכלכלה הישראלית, ולעשות לאנשים בכל הארץ הרבה טוב על הלב. מחכים להשיק איתכם כוסות גם בזמנים טובים.